ד"ר רחמים סעדיה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

כולסטרול והשמנת יתר

 
כולסטרול ושומנים בדם

הכולסטרול מגיע לגוף משני מקורות: מייצור פנימי וממזון המכיל שומן מן החי. זהו חומר המשתתף בבניית תאים והורמונים, ולכן הוא חיוני, אך כאשר רמתו גבוהה - הוא גורם לנזקים חמורים. הוא שוקע בדפנות העורקים, הורס אותם וגורם לסתימתם.

רוב הכולסטרול בגוף הוא מסוג LDL, וזהו "הכולסטרול הרע". חומר זה שוקע באיטיות בדפנות העורקים, סופח אליו חומרים כמו סידן, וגורם להסתיידות עורקים. כלומר, הרס של העורקים, הנעשים מסוידים, שבירים וצרים. בשלב מסוים הם עלולים להיסתם לחלוטין או להיקרע ולגרום לאוטם של הרקמה אליה הם מובילים. אוטם פירושו מוות של קטע של הרקמה כתוצאה ממחסור בדם. התופעה הנפוצה ביותר היא אוטם בלב, הגורם לסיבוכים קשים ולפעמים למוות. אוטם במוח יכול לגרום לשיתוק, להפרעות בדיבור  ואף למוות. למעשה אוטם, שפירושו מוות, יכול להיות של כל רקמה בגוף אשר העורק המוביל אליה נסתם. הסתיידות עורקים יכולה לגרום גם לנזק בכליות, נזק במוח, קרע באב העורקים, סתימות בעורקי הרגליים עד לנמק שלהן ועוד.

רבע מכל הכולסטרול בגוף הוא מסוג HDL, שהוא "הכולסטרול הטוב". כולסטרול זה פועל באופן הפוך מן הכולסטרול הרע, והוא מסיר את השומן מדפנות העורקים. רמה גבוהה שלו מגינה מפני מחלות לב וכלי דם, ואילו רמה נמוכה מחמירה מחלות אלו. 

גורם שלישי הם הטריגליצרידים. רמה גבוהה של טריגליצרידים גורמת אף היא להסתיידות עורקים.
נוסחה המסכמת את היחסים בין הגורמים האלה היא זו: 
כולסטרול כללי = רמת LDL + רמת HDL + רמת טריגליצרידים מחולקת ל- 5.  

רמת הכולסטרול הנורמלית נקבעת בהתאם לנוכחותם או העדרם של גורמי סיכון נוספים. גורמי סיכון מחמירים הסתיידות עורקים, והם: עישון, סכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית, גיל מבוגר, היסטוריה משפחתית של מחלות לב ועוד. רמת הכולסטרול והטריגליצרידים נמדדת בבדיקת דם שנעשית אחרי צום של 12 שעות. באדם בריא רמת כולסטרול תקינה היא זו שמתחת ל- 200. רמה גבולית היא זו שבין 200 - 240. רמת כולסטרול גבוהה היא מעל 240.

רמת LDL אופטימלית היא מתחת ל- 100, כמעט אופטימלית בין 100 ל- 130, גבולית בין 130 ל- 160 וגבוהה כשעולה על 160. רמת LDL  מעל 190 היא גבוהה מאוד.

כאשר יש גורם סיכון אחד בנוסף לשומנים בדם, רמת ה- LDL צריכה להיות פחות מ- 160. כאשר יש שני גורמי סיכון, רמת ה- LDL צריכה להיות מתחת ל- 130. וכאשר יש מחלות קשות כמו סכרת, אוטם בשריר הלב או הסתיידות עורקים מוכחת, רמת ה- LDL  צריכה להיות מתחת ל- 100.

רמת טריגליצרידים תקינה היא מתחת ל- 150. רמה גבולית היא בין 150 - 200, רמה גבוה היא בין 200 - 500, ומעל 500 רמה גבוה מאוד. רמת HDL צריכה להיות כמה שיותר גבוהה. רמה מתחת ל- 40 נחשבת לנמוכה.

הורדת רמת הכולסטרול הכללית ב- 1% מורידה את הסיכון ללקות בהתקף לב ב- 2%.
בחולים עם רמת כולסטרול גבולית (בין 200 - 240),הסיכון להתקף לב גדול פי 2 מאשר בחולים עם רמת כולסטרול מתחת ל- 200. בחולים עם רמה גבוהה מ- 240 הסיכון להתקף לב הוא גבוה בהרבה.

הסיכון להתקף לב גדל משמעותית כאשר ישנם גורמי סיכון אחרים, והוא קטן כאשר רמת ה- HDL  גבוהה. אצל נשים בגיל הפוריות, רמת HDL יותר גבוהה מאשר אצל גברים בני גילן, ועקב כך הסיכון שלהן ללקות בהתקף לב בגיל זה נמוך מאשר זה של הגברים.                              
טיפול

בשוק נמצאות כעת תרופות מצוינות רבות להורדת הכולסטרול והטריגליצרידים, והן כמעט לא גורמות לתופעות לוואי. שימוש בהן מקטין מאוד את התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם. חשוב לזכור, הטפול בכולסטרול חשוב אלפי מונים מאשר תופעות הלוואי של התרופות, עליהן אפשר להתגבר על ידי החלפת התרופה. הטפול יינתן למי שרמת הכולסטרול ו/או רמת הטריגליצרידים בדמו גבוהה מאוד או גבוהה, או למי שיש גורמי סיכון אחרים, ולעתים למי שרמת הכולסטרול הטוב שלו נמוכה מדי.

פרט לתרופות צריך לשמור על דיאטה
. הדיאטה מיועדת לאלה שרמת השומנים שלהם גבולית, אך גם לאלה שנוטלים תרופות. טפול בתרופות ללא דיאטה איננו יעיל דיו. כולסטרול יש רק בבעלי חיים. צמחים אינם מיצרים כולסטרול, ולכן הדיאטה הינה בעיקר דלת שומנים מהחי. כלומר פחות מזון שומני שמקורו בבעלי חיים, כגון בשר שמן - ובעקר אברים פנימיים כמו כבד, מוח ולב. לא מומלצים גם חלב ומוצרי חלב שמנים, כמו גבינות שמנות, שמנת, חמאה וחלמון של ביצה. יש להימנע גם מצריכה של המוצרים הללו הנמצא בצורה סמויה במזונות שונים, כגון עוגות, המכילות חלמונים רבים. חלמון של ביצה אחת מכיל את כל כמות הכולסטרול הנחוצה לגוף ביום אחד. החלבון של הביצה ("הלבן") הוא ללא שומן ואפשר לאכול ממנו ללא הגבלה.

כדאי להעדיף בשר הודו וחזה עוף על פני בשר בקר, כבש או אווז. לפני הבישול יש להוריד מהבשר ומהעוף את השומן הנראה לעיין ולהוריד את העור של העוף, לאחר מכן לבשל אותו, לתת לו להתקרר במקרר, ולהסיר את כל השומן שהצטבר וצף למעלה. חשוב להימנע מקניית בשר טחון, או מוצרי בשר טחון כמו קבאב, המבורגר וקציצות מוכנות, שכן המוצרים הללו מכילים שומן רב. עדיף לקנות נתח בשר רזה ללא שומן ולטחון אותו לפי הצרכים. אפשר לאכול פסטרמה מבשר הודו במקום נקניקיות ובשר מעובד.

עדיף לאכול דגי ים, כגון פילה, בקלה, טונה, הליבוט, סול ואחרים, המכילים מעט שומן ויש בהם שומן בלתי רווי מסוג אומגה 3, שהוא טוב להורדת כולסטרול.  עדיף לצרוך דגי ים מאשר דגי בריכה. עדיף לקנות שימורי דגים במיץ טבעי או במיץ עגבניות ולא בשמן.

מרגרינה, שמן קוקוס והשומן הנמצא בשוקולד - הם שומנים מזיקים, למרות שמקורם בצומח, בשל היותם שומנים רוויים.

עדיף לבשל בנוזלים, אידוי, צלייה  וגריל ופחות בטיגון. רצוי לא להשתמש במיונז אלא בתחליפי מיונז.
חולים עם כולסטרול גבוה, ובעיקר חולים עם טריגליצרידים גבוהים, צריכים גם לשמור על דיאטה דלת סוכרים. כלומר - פחות סוכר על כל סוגיו - פחות דבש, ריבה, ממתקים, שוקולד, גלידות, משקאות קלים עם סוכר, תרכיזי שתייה, חלבה, עוגות ופלים וכו'. מותר לצרוך ירקות ופירות ללא הגבלה.

רצוי לצרוך סיבים תזונתיים הנמצאים בקטניות (כמו שעועית, אפונה, חומוס, עדשים וכו'), במזון עשוי מחיטה מלאה, באורז מלא, בקליפות של פירות וירקות, באגוזים ועוד. סיבים תזונתיים מורידים את הכולסטרול והטריגליצרידים.

רצוי לצרוך שומן צמחי (בכמות מוגבלת בכדי למנוע השמנה) כמו פיצוחים, טחינה, שומשום, אבוקדו, וזיתים.

ירידה במשקל, פעילות גופנית, והפסקת עישון, מעלים את רמת הכולסטרול הטוב ומורידים את רמת הטריגליצרידים, ומשפרים בצורה זו את מאזן השומנים.

דרכים לא תרופתיות לשיפור רמת ה HDL  והורדת הטריגליצרידים

• להימנע מעישון
• לרדת במשקל
• להרבות בפעילות גופנית
• לשמור על דיאטה דלת סוכרים - בעיקר סוכרים פשוטים - כמו סוכר רגיל וממתקים, ובמידה פחותה יותר דיאטה דלת סוכרים מורכבים - כמו אורז, אטריות ודברי מאפה.
• להרבות בצריכת שומנים בלתי רוויים, המגיעים מהצומח, כגון אבוקדו, זיתים, פיצוחים, שומשום (טחינה) ושמן בישול (כמובן במידה לא מוגזמת).
• להפחית שומנים מהחי- בשר שמן, חלמון של ביצה, חמאה וגבינות שמנות.
•להרבות במזון עשיר בסיבים - ירקות וקטניות.
• לצרוך יותר דגי ים.
• לאכול ארוחות קטנות מרובות במקום שלוש ארוחות גדולות ביום.
•רצויה להגביל שתיית אלכוהול לכ- 30 גרם ליום.

השמנת יתר

הבעיה של השמנת יתר בציבור הופכת למורגשת יותר ויותר. 50% מאוכלוסיית העולם המערבי, 66% מהאמריקאים, ושישית מהילדים בארה"ב עונים לקריטריונים של השמנת יתר. המספרים רק הולכים ועולים מדי שנה. בעשורים האחרונים מספר האנשים השמנים בעולם המערבי גדל ב 50%. 
ההשמנה היא רוחבית, בכל שכבות האוכלוסייה ובכל הלאומים. למרכיב הגנטי או למחלות אין כל משמעות כאשר מחצית מן האוכלוסייה סובלת מהשמנה. הסיבה העיקרית לכך היא אכילת יתר בכלל, ואכילת יתר של מזון עתיר קלוריות בפרט, כל זאת בתופסת חוסר פעילות גופנית.

ההשמנה היא המגיפה של המאה ה- 21. תופעה זו הינה תוצאה של חברת השפע המערבית, המתאפיינת בזמינות  מזון וכסף. האדם המודרני נחשף בצורה מתמדת לאוכל ברחוב ובמרכולים, כמו גם הפרסום האגרסיבי ותוכניות הבישול  השונות מעודדים כולם ביחד אכילת יתר. השמנה היא מחלה לכל דבר משום שאנשים שמנים חיים פחות מאלו שלא סובלים מבעיה זו. בארה"ב אנשים מתים מהשמנה יותר מאשר מתאונות דרכים. אנשים שמנים סובלים יותר מסכרת, יתר לחץ דם, התקפי לב, אי ספיקת לב, אירועים מוחיים, מחלות נשימה, בצקות וזיהומים ברגלים. באנשים שמנים יש יותר סרטן מכל הסוגים, והאבחון שלו קשה יותר בגלל השומן, וגם ההחלמה קשה יותר. אנשים אלו סובלים יותר משחיקה של הפרקים בשל המשקל שהם נושאים, הם גם חשופים יותר לשחיקה של ברכיים, של פרקי הירכיים ושל עמוד השדרה. אנשים שמנים סובלים יותר מדום נשימה בשינה.

משקל הגוף האידיאלי מוערך ביחס לגובה האדם. הנוסחה נקראת  BMI- שפרושה body mass index – הנוסחה מחושבת על ידי חלוקת המשקל לגובה במטרים בריבוע. BMI - תקין הוא בין 19 ל– 25 , מעל 25 זהו עודף משקל, מעל 30 זוהי השמנת יתר, ומעל 40 זוהי השמנת יתר חולנית. 
נוסחה אחרת היא למדוד היקף מותניים בגובה הטבור. היקף מותנים תקין אצל נשים הוא מתחת ל 88 ס"מ, היקף מותנים תקין אצל גברים הוא מתחת ל 102 ס"מ.

כל הדרכים המקובלות עד עכשיו להרזיה נכשלו, לרבות שימוש בתרופות. אז מה עשינו? הצלחה יחסית ניתן להשיג באמצעות ניתוחים, עם כל הסבל והסיכונים הכרוכים בהם.

טיפ ראשון להורדה במשקל הם הירקות. הירקות מזינים, מלאי ויטמינים, טעימים מאוד כשמבשלים אותם כראוי ובצורה מגוונת והם דלי קלוריות להפליא. אפשר להגיש בארוחה אחת חמישה סוגים של ירקות ויותר – סלט ירקות לסוגיו, ואפשר בארוחה אחת להגיש מספר סלטים. סלט ירקות רגיל עם עגבנייה, מלפפון ואולי בצל, סלט ירקות עם חסה ופרי, סלט ירקות עם גזר וצימוקים ועוד ועוד, כל גיוון בתחום זה משובח ביותר. באותה ארוחה ניתן להוסיף מרק ירקות, ירקות מאודים, סלק ממותק, כרוב בתחמיץ או כרוב מבושל בטעמים שונים. ישנם ספרי בישול המציעים רק מתכונים של ירקות. 

כל ארוחה כדאי להתחיל במספר מנות של ירקות. בהמשך במידת הצורך אפשר להוסיף מנה קטנה של בשר ופחמימות. דרך אחרת מבוססת על האמרה הידועה ש"הדיאטה מתחילה בראש". צריך לשנות משהו בראש. משהו שיתן לך הרגשה מתמדת שאתה שבע. 

ניתן לשנות את המחשבה באמצעות היפנוזה

להיפנוזה יש בציבור דימוי מיסטי ואף מפחיד, אך זאת באשמת מפיקי סרטים וסופרים של מדע בדיוני, שאינם יודעים מהי היפנוזה. היפנוזה היא למעשה צורה של שכנוע. כאשר היא נמצאת בידיים מקצועיות של רופאים ופסיכולוגים, כדרוש על פי חוק בישראל, היא הופכת לכלי טיפולי לטובתו של המטופל. היפנוזה היא כמו פרסומת. לפרסומת יש מטרה להכניס לראשו של האדם שהוא צריך משהו שלמעשה אינו צריך. לא אחת הפרסומת משתמשת בדרכים היפנוטיות למטרה זו. היפנוזה טיפולית תנסה לשכנע את המטופל לעשות דברים התואמים את צרכיו וטובתו. בהיפנוזה ניתן ליצור תחושה של שובע על ידי דימויים, סוגסטיות ודימוי עצמי של אדם רזה.
 
 
כולסטרול והשמנת יתר
 
 
 
כולסטרול והשמנת יתר
 
 
 
כולסטרול והשמנת יתר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ביאליק 60, כניסה ג', רמת גן טל': 6726553 - 03, 6736886 - 03, פקס: 6734192 - 03 דוא"ל: didoes@bezeqint.net 
שעות פעילות: א', ב', ה', ו': 10:00 - 14:00 ג', ד' 16.00 - 19.00